Використання ІКТ
на уроках біології та хімії як засіб підвищення
навчально-пізнавальної діяльності учнів
Національна доктрина розвитку
освіти «Україна ХХІ століття» визначає пріоритетом розвитку освіти впровадження
сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, доступність та ефективність
освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному
суспільстві.
Біологія та хімія –
іноді складні, важкі для сприйняття та запам’ятовування науки. На жаль, не можу
сказати, що всі теми діти слухають уважно з цікавістю. Під час вивчення,
особливо теоретичного матеріалу, увага учнів розсіюється, діти починають
відволікатися. Тому і настає час активізувати увагу учнів інтересним
оповіданням, біологічною загадкою, мультимедійною презентацією або цікавим дослідом.
Ян Амос Коменський
писав, що всіма можливими засобами потрібно запалювати в дітях палке прагнення
до знань і навчання. «Хороший учень, - писав він,- буде згорати від нетерпіння
вчитися, не лякаючись ніяких труднощів, аби оволодіти наукою. Мало того, що він
не буде уникати праці, він буде навіть шукати їх». А Костянтин Дмитрович
Ушинський, визнаючи роль інтересу, одночасно розглядав навчання, як серйозну
працю, що пов’язана з вольовими зусиллями дитини. Він наголошував: «Вихователь
не повинен забувати, що навчання, позбавлене всякого інтересу, узяте тільки
примусовою силою, хоча б вона й наповнювалася з найкращого джерела – з любові
до вихователя – вбиває в учня охоту, без якої він далеко не піде; а навчання,
основане лише на інтересі, не дає можливості зміцнити самовладання і волю учня,
бо не все у навчанні цікаво, і з’явиться багато того, що треба буде взяти
зусиллям волі». Таким чином, ІКТ інтерес, ІКТ компетентність є на сучасному
етапі навчання як результат, так і необхідна умова успішного навчання учнів.
І тому це обумовило вибір теми,
над якою я працюю «Використання інформаційно-комунікаційних технологій на
уроках біології та хімії як засіб підвищення навчально-пізнавальної діяльності
учнів».
Практика показує, що
найефективнішим навчання стає тоді, коли учень виявляє максимальну активність, а вчитель виконує
роль консультанта, допомагає їм самостійно робити висновки та узагальнення,
спираючись на їхній життєвий досвід.
Існує багато нових форм і методів
навчання. На своїх уроках намагаюся
поєднати традиційні та інноваційні методи навчання. При цьому враховую основні
дидактичні принципи: науковість, цілісність, послідовність, наочність,
доступність.
Декілька років тому наш
навчальний заклад поповнився новим обладненням: інтерактивні дошки, сучасні
мікроскопи, планшети, цифрова лабораторія, наочність. Тому це розширює мої
можливості, як педагога створювати на
уроках біології та хімії певне науково-освітнє середовище, яке розвиває
інтелектуальні та творчі здібності учнів, підвищує їх інтерес до предмета,
формує інформаційну культуру, виховує почуття прекрасного, і, як наслідок,
сприяє формуванню необхідних ключових і предметних компетентностей.
Я вважаю
інформаційно-комунікаційні технології одним
з провідних педагогічних інструментів, але їх використання логічно пов’язую з
іншими інноваційними технологіями або їх елементами технологією критичного мислення,
проектною технологією, технологією проблемного навчання.
У вивченні шкільного
курсу біології та хімії можна виділити декілька основних напрямків, де доцільне
використання комп’ютера:
·
наочне презентування
об’єктів і явищ мікросвіту
·
вивчення хімічних
виробництв
·
моделювання хімічного,
біологічного досліду
·
система тестового
контролю
·
розгляд небезпечних
для здоров’я хімічних процесів і реакцій
Застосовуючи ІКТ на уроках,
досягаю мети – технічно наблизити урок до світосприймання сучасного учня;
встановити стосунки взаєморозуміння, взаємодопомоги між учителем і учнем. Для
підтримки власної професійної діяльності використовую необхідне програмне
забезпечення.
Найчастіше використовую такі
методи ІКТ:
«Метод
проектів» у
поєднанні з ІКТ сприяє формуванню в учнів умінь і навичок знаходження, обробки
та відбору потрібної інформації. Будь-яке дослідження – це авторський підхід,
своє бачення проблеми, тому воно розкриває творчий потенціал учня.
«Віртуальна
(або демонстраційна) лабораторна робота». Як і в реальній лабораторній роботі, у віртуальній
формую в учнів необхідні навички
дослідження: висунення гіпотез та їх перевірка, стандартизація умов, чітка
фіксація умов і результатів експериментів, формулювання висновків.
«Навчальне
відео» – відеоряд,
що може бути представлений відеоматеріалами, зображеннями (наприклад,
різноманіття живих організмів) із
звуковим супроводом. При
перегляді навчального відео обов’язково пропоную учням певні завдання.
Мультимедійна
презентація, яка
може бути: основою уроку, його «скелетом»; частиною уроку; творчою роботою учня, перед яким
необхідно поставити мету, обговорити
зміст роботи, час на її захист, критерії оцінки. Створені мною презентації
мають власний методичний супровід із системою відомих учням опорних сигналів
для виконання певних видів завдань.
Формування предметних
компетентностей передбачає різнорівневі домашні
завдання з використанням ІКТ: підготовка повідомлень, пошук рішення
творчої або експериментальної задачі, виконання творчої роботи у формі
презентації або проекту. Так, вивчаючи курс «Біологія людини», учні виконують
творчі роботи з профілактики захворювань систем органів. Вид творчої роботи
обирають вони самі, оскільки в кожного своє «бачення проблеми» і рівень
володіння ІКТ.
Сьогодні для мене найбільш можливим є фрагментарне використання комп'ютерів
на уроках та у виховній роботі в рамках традиційної моделі навчання для
розв'язання окремих дидактичних завдань. ІКТ добре поєднується з різноманітними
традиційними технологіями, методами (дослідницький, пошуковий,
пояснювально-ілюстративний) і формами навчання (індивідуальними, груповими).
Наприклад, моделювання хімічних процесів і явищ, які практично неможливо
показати в шкільній лабораторії.
Комп'ютер
використовую на різних етапах уроку:
Етап перевірки домашнього завдання: тестування учнів з
теми;
створення кросвордів; презентація матеріалу.
Етап вивчення
нового матеріалу: перегляд нового матеріалу на електронному носії (презентація,
відеоматеріали); перегляд електронної наочності; перегляд учнівських презентацій.
Етап закріплення знань: створення тестових завдань та їх
виконання; первинне тестування з теми на
електронному носії; презентація результатів діяльності індивідуальної чи
групової.
Найчастіше я та учні використовуємо комп'ютер для
створення презентацій як інформаційної підтримки уроків і позакласних заходів, демонстрації
результатів творчих проектів. Для цього викоритсовую програму Power Point.
Наприклад, створені мною презентації до уроків з тем дають мені можливість ілюструвати навчальний
матеріал без перевантаження зорового простору учнів, фіксувати їх увагу,
розвивати пізнавальний інтерес та творчі здібності. Водночас презентації
створюють і учні. Це можуть бути індивідуальні творчі завдання або колективні. Прикладами таких є презентації по
питаннях різноманітність та особливості будови класів хребетних тварин,
презентації як супровід до реферату, як кінцевий продукт проектної діяльності
«Роль хімії в житті суспільства», «Рослини та урбанізація», засіб візуалізації
на уроках «Рослина – живий організм» та інші.
Крім особисто
створених презентацій ІКТ дають можливість використовувати електронний
навчальний матеріал, відеофрагменти за всіма темами досліджуваного курсу.
Перевіривши тестові завдання я маю можливість вчасно
відкорегувати навчальний матеріал, приділити увагу більш складному.
Використовували при цьому електронні уроки і тести.
На своїх уроках користуюся
кількома навчально-програмними посібниками. Використовую педагогічний
програмний засіб «Бібліотека електронних наочностей», «mozaBook». З цією метою конструюю уроки з
елементів бібліотеки, що дає змогу унаочнити питання.
Повторення
та закріплення засвоєних знань, умінь і навичок в процесі інтерактивної
взаємодії учня з комп’ютером - один із найпродуктивніших сучасних дидактичних
прийомів. Використання тестових завдань дає можливість суттєво підвищити
ефективність роботи, відкриває шлях до оперативного зворотного зв’язку, під час
якого отримується інформація про особливості засвоєння учнями нового матеріалу.
Перевіривши
тестові завдання, можна вчасно відкоригувати навчальний матеріал наступного
уроку, приділивши увагу більш складному, зосередити увагу школярів на
інформації, яку необхідно запам’ятати, виявити прогалини у знаннях.
Практичний
досвід свідчить, що за умови поєднання з іншими видами перевірки, використання
тестових завдань є досить ефективним інструментом, що стимулює підготовку учнів
до кожного уроку й підвищує мотивацію до навчальної діяльності на уроці.
Отже,
використання у навчальному процесі мультимедійних посібників за умов наявності
комп’ютерного забезпечення створює сприятливі умови для розвитку пізнавального
інтересу учнів, підвищення якості знань, урізноманітнення і насичення процесу
навчання, істотно підвищує мотивацію, допомагає розкрити творчі здібності
учнів.
Для
творчої організації роботи учнів на уроках використовую метод проектів, основні
цілі якого відповідають розвитку творчої особистості учня, а освітнім продуктом
є проект, виконаний у співпраці. Використання дослідницької технології в
проектуванні розвиває пізнавальну активність школярів, вміння творчо мислити,
сприяє здобуттю більш глибоких знань. Уроки стають більш пізнавальними,
емоційно насиченими, практично значущими .
Учні з високим рівнем
пізнавальної активності, використовуючи Інтернет, одержують розширений доступ
до інформації. Вони самостійно розшукують повідомлення про проведення конкурсів,
олімпіад, тестування.
Найчастіше
використовую такі види проектів як інформаційні, дослідницькі, творчі. Вибір
виду проекту залежить від нахилів учнів і теми. Результати роботи над проектами
оформляються у вигляді презентацій за допомогою програми PowerPoint.
Використання презентації під час уроку забезпечує візуалізацію розглянутого
навчального матеріалу й активне залучення в його обговорення всіх учнів класу.
Практика
показує, що методи і прийоми, які використовуються під час вивчення навчального
матеріалу у формі презентацій сприяють розширенню дидактичних можливостей
уроку; більш наочному поданню навчального матеріалу; ефективному засвоєнню
теоретичних основ і практичному їх застосуванню, підвищенню інтересу до
предмету через активізацію пізнавальної діяльності учнів; самореалізації учнів;
розвитку прийомів мислення: аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення;
розвитку практичних вмінь здійснювати обробку інформації; у стислій формі
відтворювати інформацію; формуванню інформаційної культури; естетичному
вихованню за рахунок використання комп'ютерної графіки, технології мультимедія;
надбанню досвіду використання інформаційних технологій в індивідуальній та
колективній навчально-пізнавальній діяльності.
Не секрет, що викладання біології
та хімії пов’язане з використанням великого обсягу інформації, що робить
застосування комп’ютерної техніки особливо ефективним.
Системно працюючи над цим
проблемним питанням у ході своєї практичної діяльності, я змогла в повній мірі
оцінити переваги використання ІКТ в навчально-виховному процесі, як для учнів,
так і для вчителя.
Значну увагу приділяю урокам
систематизації і узагальнення знань. Метою таких уроків є систематизація знань,
встановлення рівня оволодіння учнями основними теоретичними знаннями з теми,
повторення, більш глибоке осмислення навчального матеріалу, приведення його до
певної системи; розвиток уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки,
аргументувати свою думку, застосовувати свої знання; виховання екологічної
культури. Використання мультимедійних технологій дають змогу в повній мірі
реалізувати завдання таких уроків, тому що мають широкий спектр можливостей:
інтерактивні ігри, тести, віртуальні подорожі, анімації творчі завдання.
Особисто використовуючи
мультимедійні технології, я спонукаю учнів до творчої самостійності у проектній
діяльності, створенні та захисті творчих проектів, які розвивають творчі, пошукові,
дослідницькі здібності учнів, підвищують їх пізнавальну активність, сприяють
формуванню навичок, що можуть стати корисними в житті, дають можливість вільно
орієнтуватися в інформаційному середовищі, аналізувати, систематизувати та
обробляти отримані дані, формувати власне бачення проблеми та способів її
вирішення. Інформаційні технології створюють рівні умови для самовираження та
самоствердження учнів.
Серед новітніх технологій які
починаю запроваджутив на своїх уроках є цифрові
лабораторії. Це сучасне обладнення для створення та проведення
найрізноманітніших досліджень природничого спрямування, які можливі та
необхідні в новій українській школі. Їх
використання та застосування дає можливість процювати як за шкільною
програмою так і проводити цілком нові дослідження. Використання цифрових
лабораторій значною мірою підвищує наочність не тільки в ході самої роботи, але
й під час обробки результатів, які можна провести завдяки новим вимірювальним
приладам: датчики рн-середовища, температури, вологості, освітленості, серйевих
скорочень та інші. Актуальність використання цифрових лабораторій на уроках
біології та хімії зумовлена необхідністю переформування навчального рівня на
європейські стандарти активно використовуючи інформаційні технології.
Виховне значення природи важко переоцінити. Спілкування з природою позитивно впливає на людину,
робить її добрішою, м'якшою, будить в ній найкращі почуття. Ознайомити учнів з природою,
виховати любов до неї допомогає куточок живої природи кабінету біології, який отримав
своє життя у нашій школі, де містяться кімнатні рослини і деякі тварини. Мешканців
куточка природи учні бачать щодня, що полегшує мою роботу, як вчителя, школярі
систематично спостерігають і доглядають за живими істотами. У процесі догляду
за ними діти отримують уявлення про розмаїття рослинного і тваринного світу на
землі, про те, як ростуть і розвиваються рослини і тварини, які умови для них
потрібно створювати. Я навчаю дітей порівняльному аналізу, допомагаю помічати
цікаві особливості зовнішнього вигляду, поведінки тварин. При розгляданні кімнатних рослин звертаю увагу учнів на красу квітів і листя . Все це сприяє формуванню у дітей почуття прекрасного.
При проведенні уроків при
комплексому застосуванні традиційних та ІКТ технологій забезпечує набуття
учнями не тільки глибоких та міцни знань, а й вміння розвивати інтелектуальні,
творчі здібності, самостійно набувати нових знань та набувати та працювати з
різними джерелами інформації. Креативність
сучасного вчителя виявляється у прагненні й умінні перетворити навчальну працю
на свято особистих досягнень і радісних відкриттів кожного школяра, у здатності
йти в ногу з часом, відхилятися від традиційних схем викладання, не боятися
опробувати новітні технології.
І. Введення
Проблема, над якою працюю в системі виховної роботи класного коллективу:
«Формування здоров’язбережувальної компетентності учасників навчально-виховного процессу»
Здоров'я-це дорогоцінність (і при цьому єдина)
заради якої дійсно варто не тільки не шкодувати
часу, сил, праці і всіляких благ,
але і пожертвувати заради нього часткою самого життя,
оскільки життя без нього стає нестерпним і принизливим.
М. Монтень
ТВОРЧЕ КРЕДО:
«Учень – це не посудина, яку потрібно заповнити, учень – факел, який треба запалити. Розвивати дитину як неповторну індивідуальність, формувати в неї творчий потенціал, прагнення до самостійної пізнавальної діяльноcті».
Входження України у новий період становлення всіх сфер соціального розвитку, відновлення державности, відродження багатого культурно-історичного досвіду та традицій національного виховання висувають проблему гармонійного фізичного і духовного розвитку молодого покоління, соціалізації його як особистостей. Такий стиль життєдіяльності спрямований перш за все на підтримку та збереження здоров`я фактично здорових людей. Звичайно, саме у молодому віці повинна прищеплюватись та виховуватись мотивація до такого способу життя, його доцільність та необхідність. Навички, закладені у дитинстві, запам`ятовуються у півсвідомості на все життя.
Пізнати і навчити дитину у цій складній справі немає готових рецептів. Але вважаю, що насамперед треба зрозуміти дитину як особистість, розгледіти її індивідуальні особливості. "Прив'язуючи" навчальні завдання до життєвого досвіду дитини, використовуючи сучасні технології досягаю поставленої мети самореалізації кожної дитини.
2.Актуальність вивчення педагогічної проблеми у вихованні
В народі кажуть "Або ви турбуєтесь про своє здоров’я, або воно потурбує вас." У сучасному суспільстві життя й здоров’я людини визначаються як найвищі людські цінності. Батьків і педагогів сьогодні надзвичайно хвилює питання допомогти дітям бути здоровими, сильними, витривалими. Адже, на жаль, несприятливі соціально-економічні умови сучасної України, важка екологічна ситуація, інформаційне перенасичення та інтенсифікація навчального процесу викликають тенденції до погіршення здоров’я дітей і учнівської молоді.
Здоров’я цієї вікової групи особливо важливо, тому що, за оцінкою фахівців, приблизно 75% хвороб дорослих є наслідком умов життя в дитячі та юнацькі роки. Майже 90% дітей, учнів, студентів мають відхилення в здоров’ї, а більше 50% - незадовільну фізичну підготовку. Україні необхідно покоління з високим рівнем освіченості, культури і здоров’я, здатне сприймати загальнолюдські цінності, творчо, продуктивно та довго діяти в будь-якій галузі соціальної практики.
Головне завдання дорослих полягає в тому, щоб сформувати в українців свідоме ставлення до власного здоров’я. Утвердження загальнолюдських цінностей, збереження здоров’я громадян України є винятково актуальною проблемою сьогодення.
Тому пріоритетним в своїй діяльності вважаю збереження і підвищення рівня здоров’я учнів, формування здорового способу життя, готовності до подолання труднощів життя.
3.Цілі та мета виховної діяльності
Мета реалізується через наступні завдання:
• виховання потреби і умінь самостійно займатися фізичною культурою і спортом;
• розширення функціональних можливостей організму і укріплення здоров’я; * розвиток рухливих якостей;
• формування культури здорового способу життя учнів як у навчальний, так і позаурочний час;
Класний керівник — стрижень виховного процесу. Це нитка, яка зв'язує в одне ціле дитину, вчителя-предметника, батьків, громадськість. Класний керівник — універсальна особистість. Це і вихователь, і психолог, і соціальний педагог, і педагог-організатор.
Класний керівник повинен мати мудрість учителя, відповідальність старшого товариша, доброту матері, строгість батька.
Від класного керівника залежить ступінь сформованості учнівського колективу. Вміння згуртувати навколо себе дітей — великий дар і велика робота. Вміння захопити, повести, відкрити світ — неоціненний скарб справжнього педагога. Риси характеру класного керівника переходять у характер вихованців. Адже байдужість породжує байдужість. І лише вогонь породжує вогонь!
Наш клас – 12 учнів. Кожен з них - це унікальна, неповторна особа, одна єдина у своєму роді. Тому ми намагаємося дбайливо, з любов’ю і пошаною ставитися до себе і до оточуючих, приймати себе і інших такими, які ми є, тобто ставитися до себе й інших з терпінням і повагою.
У виховній роботі зі своїми учнями я керуюся Конституцією України, Концепцією громадянського виховання, Концепцією національного виховання, Національною програмою «Діти України», Законами України «Про загальну середню освіту», програмою «Основні орієнтири виховання учнів 1 – 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України», нормативними документами, наказами, розпорядженнями Президента України, Міністерства освіти та науки, обласного управління та районного відділу освіти, а також актуальності проблеми підкріплена нормативно-правовими документами: законом України "Про освіту", "Про фізичну культуру і спорт", Державною національною програмою "Освіта" ("Україна ХХI століття"), Цільовою комплексною програмою "Фізичне виховання – здоров’я нації та Національною програмою "Діти України", Державним стандартом загальної середньої освіти, технологія інтерактивного навчання (Дж. Шерман, Г. Фріц, С. Ренегар, Дж. Фредерік, О. Пометун, Л. Пироженко).
Починаючи працювати з колективом, я поставила перед собою такі виховні цілі:
вивчити особливості кожної дитини, її фізичний, психологічний стан, сім'ю, індивідуальні особливості і здібності;
Формування здорового способу життя;
формування культури спілкування з товаришами, педагогами, батьками;
розвиток учнівського самоврядування;
виховання в учнів позитивних рис характеру;
Виховання бережливого ставлення до державного та власного майна;
Залучення до виховання батьків;
активізувати роботу учнівського колективу через участь у загальношкільних заходах;
продовжувати традиції, що започаткувалися у період навчання в початковій школі, розвивати їх.
4. Форми та методи виховної роботи :
а) досвід видатних педагогів ;
За інноваційним потенціалом робота є комбінаторною. На допомогу приходить досвід відомих учених : Я.А.Коменського, В.О.Сухомлинського, К.Д.Ушинського, А.С.Макаренка, О.Я.Савченко, С. Русової, К.Г.Теплякової та багатьох інших.
б) сучасні форми роботи.
Спираючись на досягнення сучасної педагогічної науки, використовуючи методи народної педагогіки, я шукаю нових підходів у вихованні, які б відповідали потребам у розвитку компетентної особистості, були б спрямовані на прищеплення моральних цінностей. Всю систему навчально-виховної роботи в класі спрямовую на вивчення потенціалу особистості учня, створення сприятливих умов для розвитку кожної дитини. Розуміючи сучасні вимоги виховання, як класний керівник прагну організувати виховний процес, що формував би повноцінну цілісну особистість, індивідуальність, національну гідність, совість і честь кожного мого вихованця.
5. Створення виховного простору
Свою роботу з класом завжди розпочинаю з вивчення сім’ї, індивідуальних особливостей кожного учня. Мене цікавить не лише питання навчання та ставлення до нього, а й наскільки сформована культура здорового способу життя учнів як у навчальний так і позаурочний час а також рівень вихованості учня, його розуміння життя, ставлення до своїх батьків, друзів, бо успіх виховної роботи класного керівника багато в чому залежить від глибокого проникнення у внутрішній світ дітей, від розуміння їхніх переживань та мотивів поведінки. Тому вивчити, чим живе учень, які його інтереси й нахили, особливості волі й риси характеру, - це означає знайти правильний шлях до серця, використати найдоцільніші методи педагогічного впливу. Серед форм та методів процесу формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя пріоритетна роль належить активним методам, що ґрунтуються на демократичному стилі взаємодії, спрямовані на самостійний пошук істини, розвиток здібностей дитини і сприяють формуванню критичного мислення, ініціативи і творчості. Разом з учнями ми розробляємо сценарії і проводимо спортивні свята, конкурси такі, як:
• "Веселі старти" ;
• "Козацькі забави" ;
• огляд-конкурс "На зарядку шикуйсь!" ;
• спортивні змагання, присвячені Дню захисника Вітчизни;
• спортивне свято, присвячене Дню 8 Березня "Ми з мамою робимо все разом" та інші.
Під час проведення таких заходів у учнів формується ставлення до власного здоров’я як до найвищої соціальної цінності, загальна фізична працездатність, навички співробітництва, ефективного спілкування, відчуття прекрасного у житті, природі, мистецтві; відсутність акцентуацій характеру та шкідливих поведінкових звичок, здатність до саморегуляції, самовиховання.
Виявляється, що гумор є і педагогічним засобом також, в основі якого лежить усвідомлення учасниками комунікацій різного виду невідповідностей (між очікуваним і тим, що трапилося, між видимим і реальним і т. д.), пов’язаних з комічним ефектом, знімає психологічну напругу і сприяє створенню доброзичливих взаємин.
Для вчителя розвивати в собі і в своїх вихованцях почуття гумору - це означає сприяти зростанню творчого потенціалу своєї особистості і особистості підлітків. Хороший жарт у вдалий момент здатний згуртувати учнів, розкрити сенс подій і будь-яких явищ. Посмішка - велика сила, сміх –
здоров’я. "Мати гарне здоров’я - це мати почуття найвищого блаженства, що дозволяє людині говорити із задоволенням "Я почуваю себе чудово! Я живу чудово!" - писав творець однієї з популярних сьогодні систем оздоровлення Бречч.
6.Технології реалізації ідеї
Технологія реалізації: здоров’язберігаючі та інтерактивні технології.
Здоров’язберігаюча технологія - це побудова послідовності факторів, що попереджують руйнування здоров’я при одночасному створенні системи сприятливих для здоров’я умов.
Під здоров’язберігаючими технологіями вчені пропонують розуміти:
• сприятливі умови навчання дитини у школі (відсутність стресових
• ситуацій, адекватність вимог, методик навчання та виховання);
• оптимальну організацію навчального процесу (відповідно до вікових,
• статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм);
• повноцінний та раціонально організований руховий режим.
Зупинимось на технологіях здоров’язбереження, які я використовую у своїй роботі. Це психологічні технології, наприклад:
• психогімнастика- допоміжний метод, який спирається на невербальну експресію, перш за все на міміку та жести - взагалі на рух. Це дає можливість глибше заглянути у переживання інших і наблизитися до розуміння цих переживань;
• прогулянки на природі;
• емоційний комфорт: куточки настрою, дні радості;
• сімейне консультування.
Наступна технологія- це рухова активність, завданням якої є:
• корекція порушень постави;
• зміцнення серцево-судинної і дихальної систем за допомогою виконання
• дозованих навантажувальних вправ;
• зміцнення м’язів, розвиток гнучкості тіла;
• навчання спортивним оздоровчим технологіям.
Прикладом технології рухової активності, яка використовується у нашій школі та класі є: щоденна гімнастика до занять, фізкультхвилинки, танцювальні перерви, пальчикова гімнастика тощо.
Також я вважаю, що потрібно формувати культуру здорового способу життя учнів як у навчальний, так і позаурочний час. Серед форм та методів процесу формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя пріоритетна роль належить активним методам, що ґрунтуються на демократичному стилі взаємодії, спрямовані на самостійний пошук істини, розвиток здібностей дитини і сприяють формуванню критичного мислення, ініціативи і творчості. Разом з учнями ми розробляємо сценарії і проводимо спортивні свята, конкурси.
Під час проведення годин спілкування заохочую дітей поділитися успіхами, здобутим досвідом в олімпіадах, конкурсах, змаганнях. І, знаючи особливості учнів, їх інтереси, рівень вихованості, мені легше скласти цілеспрямований і дієвий план виховної роботи з класом.
Як класний керівник, я досягаю поставленої мети через заохочування учнів до процесу самовиховання, навчаючи їх підготовці та організації колективних творчих справ групи, багато часу приділяю морально-етичному, національному та художньо-естетичному вихованню учнівського колективу, формуванню обов'язку, відповідальності, культури поведінки.
У роботі використовую елементи методики І. Іванова – КТС – (колективна творча справа) – спільний пошук кращих рішень складних завдань. Таким чином, намагаючись заохочувати дітей до прийняття участі у шкільних і класних заходах, розкривати і розвивати бажання завжди робити все цікавим, неординарним. Зокрема, кожного семестру оприлюднюємо рейтинг успішності учнів, порівнюємо із минулими рейтингами, складаємо рейтинг шкільних предметів, завдяки якому учні спільно усвідомлюють причини виникнення труднощів, враховують поради вчителів-предметників.
Важливим завданням для мене є виховати багатогранну, всебічно розвинену людину, достойного громадянина. Виконання цього завдання, впровадження особистісної орієнтації я здійснюю за допомогою таких напрямків: тісна співпраця з соціальним педагогом, педагогом- організатором, психологом; робота з обдарованими дітьми; конфліктність; навчання здоровому стилю життя; робота з батьками; труднощі навчання; знайомство з національними традиціями; духовний розвиток.
Для цього в роботі з класом використовую інтерактивні та розвиваючі ігри, цікаву граматику, конкурсні змагання, тренінгові вправи, дискусійні ринги, заочні подорожі, етичну регату, класні майстерні та інші.
Робота з національного виховання була багатоплановою і різнобічною. Учні активно брали участь в:
*проведенні Шевченківських днів;
*відзначенні річниць історичних подій.
Виховна робота у нашому класі – цікава та різноманітна, поєднує в собі традиційні форми та методи роботи класного керівника (години спілкування, класні збори, свята, операції, виставки-конкурси, виставки творчих робіт, відверті інтелектуальні ігри, турніри) та нетрадиційні (тренінги, проекти, фестивалі, калейдоскопи, анкети думок, колажі, пошукові ігри, акції, художні галереї та ін.), застосування яких вимагає організації міжособистісного інтерактивного спілкування в різних видах соціально значущої діяльності: методи педагогічного впливу, методи соціальної взаємодії, методи самоорганізації життєдіяльності школярів.
Згуртуванню учнів групи в єдиний дружній колектив сприяє робота з організації учнівського самоврядування. Через діюче самоврядування учні мають можливість розвивати свої організаторські здібності, почуття відповідальності, ініціативи. Залучаючи дітей до участі в різноманітних громадсько-корисних справах, я намагаюся сприяти розвитку в них громадської активності, привчати їх до дотримання шкільного режиму, єдності педагогічних вимог до учнів з боку вчителів та батьків, спрямовую свої зусилля на корисні, потрібні суспільству справи: добре вчитися, готуватися до праці, берегти природу, охороняти її багатства, турбуватися про збереження історичних пам'яток та інших культурних цінностей, зразково поводитися, допомагати людям. Цьому сприяє активна участь школярів у таких загальношкільних заходах:
АКЦІЇ
«Різдвяна зірка»;
«Осінні барви»;
«Конкурс малюнків»;
«Виставка художньої самодіяльності»;
«Школа-територія без насилля» та ін.
ОПЕРАЦІЇ
«Милосердя»;
«День знань»;
«День захисту дітей»;
« Місце чистоти» та ін.
КОНКУРСИ, ВИСТАВКИ
«Ніхто не забутий, ніщо не забуте»
«Конкурс малюнків до Дня вчителя»
«Конкурс поезій та малюнків до Дня села»
«Подаруй мені зиму»
«Невід’ємні права людини»
Крім того, учні є активними учасниками традиційних загальношкільних свят. Учні із задоволенням беруть участь у конкурсах, вікторинах, у багатоплановій природоохоронній діяльності, що сприяє формуванню екологічної культури, моральної активності особистості, вихованню таких загальнолюдських цінностей, як чуйність, чесність, правдивість, працелюбність, справедливість, гідність, милосердя, толерантність, совість, доброзичливість, готовність допомогти іншим, обов'язковість, добросовісність, ввічливість, делікатність, тактовність.
Як і кожен класний керівник, знаходжуся в постійному пошуку інноваційних концептуальних підходів до здійснення взаємодії з учнями з метою виховання свідомого громадянина своєї держави.
Виховна робота класного керівника включає в себе також роботу з батьками. В.О.Сухомлинський писав: « В наші дні немає важливішого у сфері виховання завдання, ніж навчити батька й матір виховувати своїх дітей».
Сім’я – клітинка соціального організму, яка живе з ним у єдиному ритмі, відображає у своєму складі, мов краплинка води, і великі ідеї, і велику загальну мету.
Перед тим, як планувати роботу з батьками, необхідно ретельно вивчити сім’ї, їх матеріально-побутові умови, соціальний стан, взаємини між членами родини, ставлення батьків до школи, участь батьків у вихованні своїх дітей.
Соціальні психологи стверджують: якщо сім’я зацікавлена у вихованні особистості дитини, то сили школи потроюються. Адже цей розвиток успішний лише завдяки спілкуванню, взаєморозумінню і співпраці з батьками.
Батьківський актив є опорою у моїй роботі. Він допомагає істотно звільнитись від безлічі «побічних» навантажень. Це надає можливість мені зосередитись на педагогічній творчості, забезпечити індивідуальний підхід до «найскладніших» вихованців. Відомо, що всі батьки мають хоч якийсь педагогічний хист, за допомогою анкетування це дуже легко виявити. Один чудово розв’язує задачі, другий – розповідає – заслухаєшся, третій – справжній фізорг або майстер виробничого навчання. Дуже важливо ці вміння виявити і використати.
Для того, щоб батьки бажали йти до школи, вони повинні бачити зацікавленість вчителя у процесі навчання і виховання. Коли я віддаю весь свій час, всю свою душу дітям, серця батьків не залишаються байдужими.
У роботі з батьками використовую колективні бесіди, диспути, зустрічі за круглим столом, конкурси ( наприклад, на гарні поради, на розв’язування сімейних конфліктних ситуацій), різноманітні презентації на педагогічні теми.
Батьківський комі¬тет працює разом із класним керівником, бере участь в організації групових та позашкільних заходів, також співпрацюємо з учнівським комітетом та адміністрацією школи. Найбільш ефективною є допомога батьківського комітету в оновленні та поповненні матеріально-технічної бази класу. Під час проведення батьківського всеобучу знайомлю батьків з новинками педагогічної літератури для батьків з проблем родинної та батьківської педагогіки, моделюю педагогічні ситуації, які допомогли б батькам розв'язувати родинні конфлікти, що можуть виникати під час спілкування дітей з батьками.
Звичайна робота класного керівника не повинна обійти такий бік, як виховання «проблемних дітей». Це потребує багато часу, сил та помічників, наприклад, допомагає досвід А.С.Макаренка. Дуже ефективним є заохочування таких дітей до класних справ, взаємодопомога однокласників, завантаження вільного часу дітей гуртковою роботою, відвідування клубів за інтересами, роботою на користь школі, класу, також необхідна умова – стимуляція самовдосконалення дітей ( створення ситуації успіху).
7. Результат застосування
Діти повинні знати:
- Сутність поняття "здоров'я".
- Фактори, що роблять вплив не тільки на життя і здоров'я людини, але і всього живого на Землі.
- Про роль правильного харчування .
- Значення гігієнічних процедур для здоров'я.
- Про роль рухової активності в підвищенні працездатності.
- Правила загартовування організму.
- Про вплив фізкультури і спорту на секрети довголіття.
- Про шкідливий вплив паління, алкоголю, наркотиків на здоров'я.
- Корисні і шкідливі звички.
- Звички зміцнення здоров'я.
- Знати самого себе і свої можливості.
- Способи взаємодії з людьми.
- Якості, гідні людини.
- Риси характеру людей.
- Причини невпевненості в собі.
- Види тиску.
- Причини невпевненості в собі.
Вміти:
- Розпізнавати фактори ризику у зовнішній і внутрішньому середовищі організму.
- Дотримуватися правила харчування
- Виконувати гігієнічні процедури
- Виконувати комплекси вправ ранкової гімнастики і для розминок на заняттях.
- Виконувати доступні види загартовування..
- Критично ставитися до вживання тютюну, алкоголю, наркотичних речовин.
- Оцінювати самого себе.
- Відстоювати свою точку зору.
- Приймати рішення в ситуаціях, пов'язаних із спокусою.
- Говорити "ні" у небезпечних ситуаціях.
- Шукати способи співпраці з людьми в різних ситуаціях.
- Знаходити друзів за інтересами.
8. Висновок.
Підводячи підсумки, можу сказати, що подальша систематизація педагогічного досвіду, класифікація теоретичних і практичних розробок з означеної проблеми та укладання на цих засадах технологій, технологічних карт сприятиме розвитку педагогічної інноватики з формування культури здоров’я особистості.
Формування у школярів здорового способу життя і стійких здорових звичок, а також свідомого ставлення до власного здоров'я і рівня фізичної підготовленості, є найголовнішим соціальним завданням всього шкільного співтовариства, яка в нашій школі здійснюється на підставі здоров’язберігаючих та інтерактивних технологій та інноваційних підходів до організації навчально-виховного процесу. Діти стали по-іншому відноситись:
до себе: це і гігієна, поведінка, ретельність;
до близьких: повага, вдячність;
до оточуючих: почуття колективізму, патріотизму...
Отже, я завжди буду пам’ятати, що кожне питання, кожна проблема і, головне, кожна дитина мають свою власну стежку, яку я допомагаю роздивитись. А для пошуку вірних шляхів я буду користуватись і досвідом спеціалістів, і слухати власне серце, свою фантазію, і пам’ятатиму про нестандартність, яка може додати декілька яскравих кольорів до веселки нашого життя. А також хочу використати вислів психолога М.Чехова : « Душа залишається глуха до наказів, не відповість на ґвалтування, душу можна тільки зацікавити».
Результатом ефективного впровадження інноваційних технологій виховання є:
Талант в дитині кожній, як зернятко,
Знайдіть його і дайте прорости.
Дар той у неї від матусі й татка,
А ми вже мусимо його знайти!
Він колосом могутнім в простір злине,
Порадує усіх і збагатить.
Або ж ще при корінні згине
І згуби тої вам вже не простить...
Знайдіть його і людям подаруйте,
Допоможіть пробитися на світ.
Усіх отим талантом зачаруйте
Сьогодні, завтра, через сотню літ...
Комментариев нет:
Отправить комментарий